Hello :) I am Amalina, currently sixteen i'm stay kl setiawangsa,

formspiring here

anyl amalina

orang2 yg ingin (suka) agar (berita) perbuatan yang amat keji itu terisar di kalangan orang2 yang beriman, bagi mereka azab yang pedih di dunia dan di akhirat. Dan Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui..

(mengutuk) seseorang muslim adalah perbuatan fasik dan membunuhnya adalah kufur.

Islam menganggap seorang yang menghina menjatuhkan air muka saudaranya. ia tergolong dengan seorang yang keji dan terkutuk.

Setiap perngai, sikap yang buruk tabiat yg keji bukanlah suatu persoalan yang remeh yang boleh diperkecil kecilkan. Ia menyangkut-paut persoalan sosial yang serius kerana setiap persoalan yang telah disentuh kemudian ditegah oleh Al-quran diturunkan itu menyelesaikan setiap persoalan dn utk mmberi tahu manusia sama ada seorang manusia itu ingin syurga atau di neraka jahanam setelah kematian mereka.


Antara perbuatan mukmin yang ditegah atau diharamkan oleh syara' ialah perbuatan seorang yang suka mencari kesalahan saudaranya.. mengutuk di belakangnya.. menjatuhkan maruahnya.. dan mengumpatnya.. syara' mengharamkan perbuatan ini kerana ia boleh mnyebabkan saling tidak percya.. perpecahan boleh menimbulkan suasana kecoh dan keadaan yang buruk di kalangan sesama muslim.

Tidak akan masuk syurga jika dia seorang (batu api) yang suka menghasut dgn mmburukkan2, melagakan sesama saudaranya atau penyampai berita yang boleh mmburukkan keadaan.